محیط‌بانان و زیستگاه‌های طبیعی ایران؛ قربانی ضعف قانون و بی‌پولی

طی سال‌های گذشته، دست‌کم ۱۵۷ محیط‌بان در راه حفاظت از محیط‌زیست جانشان را از دست داده‌اند

سه محیط‌بان در حال رصد منطقه حفاظت‌شده طبیعی-روزنامه پیام ما

سازمان حفاظت محیط زیست از استخدام محیط‌بانان به تعداد کافی خودداری می‌کند. این در حالی‌ است که زیستگاه‌های طبیعی و حیات وحش ایران در نبود نظارت و محافظت اصولی در حال تخریب‌اند و خطر انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند.

 به گفته جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان محافظت محیط زیست، برای استانداردسازی زیستگاه‌های طبیعی ایران باید دست‌کم ۷ هزار و ۸۰۰ محیط‌بان در سراسر کشور به کار گرفته شوند، حال‌آنکه در شرایط کنونی تنها ۳ هزار و ۷۰۰ محیط‌بان به کار مشغول‌اند.

این مقام سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴ پاسگاه محیط‌بانی در کشور وجود دارد، گفت که این پاسگاه‌ها مسئولیت مراقبت و حفاظت از ۱۳ درصد کل مساحت کشور را برعهده دارند، درصورتی‌که شمار محیط‌بانان مستقر در این پاسگاه‌ها حداکثر ۳ نفر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری ایسنا، به نقل از فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، نوشت که هریک از محیط‌بانان ماهانه ۳۶۰ ساعت کار می‌کنند و در مراقبت از عرصه‌های ملی نقش محوری دارند.

مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با در پیش گرفتن استاندارد دوگانه از یک طرف شغل محیط‌بانی را «مقدس» جلوه می‌دهند و از سوی دیگر برای افزایش حقوق آنان، تجهیز ایستگاه‌های محیط‌بانی و تامین خودرو و موتورسیکلت برای محیط‌بانان اقدام مناسبی نمی‌کنند.

کنشگران محیط زیست نیز بارها هشدار داده‌اند که قوانین داخلی ایران از شغل محیط‌بانی حمایت نمی‌کند. در سال‌های اخیر شمار زیادی از محیط‌بانان براثر درگیری با شکارچیان غیرقانونی و حوادث مختلف مجروح شده‌اند یا جانشان را از دست داده‌اند.

به‌تازگی، حسین موسوی، مدیرکل حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرد که طی سال‌های گذشته دست‌کم ۱۵۷ محیط‌بان در راه حفاظت از محیط‌زیست جانشان را از دست داده‌اند. همچنین ۳۷۹ نفر دیگر نیز حین انجام کار مجروح شده‌اند.

این مقام دولتی با اذعان به ضعف قوانین ایران تاکید کرد که باید قوانین حفاظتی و محیط زیستی پیشگیرانه و مناسب با چالش‌های امروز در این حوزه تصویب شود.

پاییز سال گذشته، هنگامی‌ که کارگزاران دولتی سخت در تلاش بودند زیستگاه طبیعی آشوراده در استان گلستان را برای ورود و برنامه تبلیغاتی ابراهیم رئیسی آماده کنند، یک محیط‌بان به دلیل اینکه مانع ورود کامیون‌های مصالح به داخل جزیره شده بود با برخورد توهین‌آمیز و خشونت‌آمیز محمدجواد ساوری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان، مواجه شد.

انتشار ویدیو مجادله این محیط‌‌بان با مقام دولتی به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد و موجی از واکنش‌ها را در پی داشت.

اوایل اردیبهشت امسال نیز وقتی‌که محیط‌بانان قصد داشتند مانع ورود مصالح به منطقه حفاظت‌شده آشوراده شوند، محمود تقی‌پور، رییس پناهگاه حیات وحش میانکاله، به دستور استاندار گلستان بازداشت شد.

پیش‌تر سمیه رفیعی‌پور، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم، اذعان کرده بود که شمار زیادی از محیط‌بانان به‌دلیل شرایط معیشتی سخت مجبور می‌شوند به شغل دوم مبادرت کنند.